Adverteren online vraagt om een heel andere manier van werken dan het ouderwetse offline adverteren. Dachten reclamebureaus vroeger nog dat vooral het eigen product aangeprezen moest worden, in de huidige online advertentiemarkt gaat het vooral om de juiste persoon op de juiste manier aanspreken. Terwijl traditionele reclamebureaus zijn nog steeds druk met hun foldertjes, posters op bushaltes en hun radiocampagne staan in de coulissen hun opvolgers al klaar. Bedrijven zoals Baas en Baas (https://www.baasenbaas.nl/) richten zich alleen nog maar op de online advertentiemarkt, en weten precies wat hun klant nodig heeft. De juiste advertentie online plaatsen kan een hoop tijd en geld besparen.
Oud adverteren maakt doelgroepverdeling moeilijk
In het oude adverteren werd er vooral vanuit gegaan dat zoveel mogelijk mensen bereikt moesten worden: massa is kassa. Deze gedachte lijkt logisch, maar eigenlijk is dat het niet. Een voorbeeld: je bent eigenaar van een sportwinkel, en over een aantal dagen begint jouw grote uitverkoop. Wie zijn de mensen die je wilt bereiken? Inderdaad, sportieveling die geïnteresseerd zijn in jouw sportkleding. Wanneer je 200 folders laat drukken, en de helft komt in het bejaardentehuis terecht, dan zijn er nog maar 100 potentiële klanten die je folder lezen. Meer advertenties betekent niet automatisch meer klanten: je kunt je beter adverteren gericht op je doelgroep.
Sociale netwerken helpen de adverteerder
Dat klinkt simpel, en met behulp van het internet ís dat het ook. Social networking sites zoals Facebook, Instagram en LinkedIn verzamelen informatie van hun gebruikers. Een mogelijke adverteer kan aangeven voor wie zijn advertentie wel of niet bedoeld is: leeftijd, woonplaats, geslacht, interesses. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos. Een goede LinkedIn ad of Facebook advertentie combineert de juiste doelgroep met de juiste advertentie. Het is overigens aan te bevelen om een eigen pagina op verschillende social netwerken te hebben, zodat je de doelgroep niet alleen met een eenmalige advertentie kan lokken, maar je er ook voor kunt zorgen dat de geïnteresseerden jouw updates en nieuws blijven volgen.